kolmapäev, 13. oktoober 2021

Keskkonnaanalüüsi kokkuvõte - õpilased

 Lühikokkuvõte Laupa põhikooli keskkonnaülevaatusest 2021-2022. Õpilaste vastused. 

Vaadeldi 8 valdkonna olukorda igapäevaelu korraldamises, majandamises ja õppetöös: 

info, teavitamine ja kaasamine; energia, tervis ja heaolu, prügi, õueala, transport, jäätmed ja vesi.

Vastas 16 õpilast 5.-9. klassini.

Info, teavitamine ja kaasamine

Vastanutest peaaegu kõik teadsid, et osaleme Rohelise kooli programmis, et oleme saanud lipu ja nii mõnigi on olnud töörühmades.

Õpilaste arvates kõik lapsevanemad ei tea sellest, sest nad pole ka ise sellest kodus rääkinud.      

Samas teati, et lapsevanemad ja nemad ise  saavad olla abiks kooli keskkonnahariduse kujundamisel.

Info levitamise kohta arvati, et seda on siiski vähe, võiks olla rohkem.

 Prügi ja jäätmed

Seda et, miks ei tohi prügi maha visata teadsid kõik.

Selgituseks toodi, et  prügi ei lagune, loomad võivad jääda haigeks või viga saada, nad võivad selle ka kogemata ära süüa ning et  kahjustab maad-loomi-vett. 

Prügi sorteerimise põhimõtted on selged ja õpilaste arvates need koolis toimivad.

Küsimusele, et  kas sa tead, mis tüüpi prügi koolis kõige rohkem tekib vastati, et  koolis tekib konisid, paberit, kommipabereid; taarat; biojäätmeid.

Nenditi, et paberit ja pappi muust prügist eraldi ära visata saab ainult eesti keele klassis, teistes klassiruumides läheb kõik kokku.

Oldi ka rahul prügikastide arvu ja õigete kohtadega koolimaja siseruumides.

Õueala prügikastid arvati olevat enam-vähem õiges kohas, aga neid on siiski liiga vähe.

Selgitati, et neid võiks olla rohkem,  on ainult kolm tükki, võiks olla koolile lähemal, suvalistes kohtades, prügi ei mahu ära.

Õues prügi liigiti sorteerimise teemas mindi eri arvamusele. Põhimõtteliselt saab, aga see ei ole mugav ja mõni õpilane veel ei tea, mida kuhu panna.

Seda, mis prügist edasi saab teati väga hästi.

Tervis ja heaolu

Õpilased olid arvamusel, et tundides saab end liigutada ja vajadusel ringi liikuda, kuid seda eriti ei tehta, sest pole vajadust.

Vahetundides ollakse aktiivsed. Selgituses kirjutati, et saan sõpradega mängida ja lihtsalt puhata; saan ka telefonis olla ja muusikat kuulata ning  et õpetajad ajavad klassist välja.

Päevane liikumine jääb 1-6 tunni vahele, üldiselt peetakse seda piisavaks.

Vahetundides saab õues käia, kuid ainult ühe vahetunni ajal ja et vahetunnid on liiga lühikesed.

Nädalavahetustel ollakse aktiivsed.

Küsimusele kas sulle meeldib koolis olla, vastused läksid pooleks.

Kirjutati, et osad perioodid on hullud ja väsitavad; ei viitsi enam käia; vahel ei meeldi, samas siin on mu sõbrad.

Muresid saab koolis jagada kooli psühholoogi; õp. Kairi, klassijuhataja, õpetaja või  sõpradega. Mõnel  ei ole muresid.

Puuvilju, juurvilju, salateid söödi kord päevas või siis vähemalt nädalas.

Samas tahetakse rohkem mahla.

Vee valdkonnas nenditi, et loodusõpetuse tunnis on merest ja rannikust räägitud, jõgesid ollakse ka õppinud. Vee kohta tehakse ka loovtööd.

Õppekäikudel vee äärde on enamus õpilasi osalenud. 

Veelindude söötmise koha pealt on vajakajäämisi, enamus ei teadnud, miks ei tohi toita, aga need kes teadsid oskasid ka põhjendada: nad ei pruugi seda kõike ära seedida ja kaovad toidu hankimise instinktid.

Kraanivett kasutatakse säästlikult:

ei lasta veel niisama joosta; kui pesen hambaid, siis ei lase veel niisama joosta; panen kinni kui pole vaja; kasutan nii väikest juga, et oleks normaalne; joon kruusist, mitte otse; peaaegu üldse ei joo; käte seebitamise ajal panen vee kinni. 

Üldiselt teatakse kust tuleb kraanivesi, kuid Laupa kooli vee tulemisest ja minemisest puudub õige arusaam: maa alt ja maa alla; see tuleb Peipsi järvest ja puhastatakse.

Õppetöös on õpilaste arvates ikka selgitatud vee säästmise vajalikkust: siis saad juua, et seda ei raiskaks; sest magedat vett on maailmas ainult 3%; et uputusi ei tekiks; kuna maailmas saab vesi varsti otsa.

Miks on hea kraanivett eelistada pudeliveele eriti ei teata.

Arvatakse, et pudeliveel võib olla säilitusaineid või hoopis parema maitsega; seal on mullid.

Samas enamik eelistab võimalusel kraanivett pudeliveele: kuna see tuleb otse kraanist; kuna minu koduvees on palju rauda; kodune vesi on maitsvam, kui kooli oma.

Energia, õueala ja transport

Seda, et  energiakokkuhoid aitab säästa meie planeeti teati.

Ruumist lahkudes peaaegu alati kustutavad õpilased tuled, sest see hoiab elektrit kokku; nii olla parem.  Kuid vastati ka, et mul ei ole aega sellele mõelda; vahest unustan. 

Koolis käiakse ühistranspordi ja autoga.

Hommikuti on koolimaja juures palju autosid, sest õpetajad tulevad autodega.

Kooliõues on piisavalt seadmeid kiikumiseks, turnimiseks ja tasakaalu harjutamiseks, kuid võiks olla veel kiik, poksikott ja batuut.

Ka vanema kooliastme õpilased tahaksid saada köögivilju vahepalaks.

Arvati, et nad söövad vähemalt kolm peotäit juur- või puuvilju päevas, sest ollakse harjunud sööma ja see on tervislik.

Õpilaste jaoks on  oluline, et me säästaksime energiat ja sellega ka loodust, sest elan looduses ja soovin, et see nii jääks; et kõigil oleks hea; nii on parem; vanasti säästeti rohkem.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar